Slim Roken

Iedereen die wel eens een sigaret aanraakt is de vraag tegengekomen: hoe stop je nu het beste met roken? Ieder jaar weer besluit zo’n 40% van de rokers om nu écht eens met het gebruik van tabak te stoppen. Niet iedereen slaagt daarin. De meeste rokers zijn binnen het jaar weer op het oude gedrag terug belandt. Deze terugslag begin altijd onschuldig (“een sigaretje dan”) en binnen de kortste keren ben je de goede voornemens om te stoppen met roken weer vergeten.

Vaak is het feit dat je stoppoging mislukt niet echt een motivator om het nog eens te proberen. Maar stoppen met roken is eigenlijk niet zo lastig, wanneer je weet hoe het moet. Op onze website vind je een aantal methoden – zowel lichamelijk als psychisch – waarmee je snel, eenvoudig en effectief kunt stoppen met roken. Uiteraard is hierbij “de wil” om te stoppen wel altijd belangrijk. Dit is het begin, je wilt stoppen en daarom ben je op deze website. Wij leggen op deze pagina uit wat je opties zijn. Maar allereerst gaan we even terug, waarom stoppen met roken ook alweer een goede keuze is.

Waarom zou je stoppen?

De nadelen van roken zijn vaak genoemd. Naast dat het slecht is voor je longen, huid en het kankerverwekkend is, heeft roken ook sociale effecten. Indien je kinderen hebt dan is al het meeroken slecht voor hun ontwikkeling, vooral de hersenen. Het veelvuldig roken heeft daarnaast een negatieve invloed op je conditie en je liefdesleven. Je tanden krijgen er een bruine aanslag van, je vingers hebben altijd een zweem van rook en je hebt van die vervelende hoestbuien. Tenslotte is roken ook gewoon slecht voor de financiën; rook je gemiddeld 1 pakje per dag dan kost je dat per maand minstens €200,-. Als je stop met roken verdien je dit geld dus eigenlijk direct.

Kortom stoppen met roken heeft onder meer de volgende voordelen:

– Je voelt je gezonder, je krijgt een betere conditie.
– Je huid, tanden en haar zien er stukken beter uit
– Een frisse adem, witte tanden en geen vingers die naar roken ruiken.
– Een gezondere omgeving voor je familie en je kinderen.
– Nooit meer in de kou buiten om te roken.
– Je kunt eenvoudiger afvallen en andere verslavingen te baas.
– Je kleding en je huis ruiken veel beter.
– Je bent minder geld kwijt iedere maand.

Uiteraard heeft roken voor jezelf misschien ook wel wat voordelen, waaronder het sociale aspect (samen gezellig een sigaretje roken). Maar op de lange termijn heeft het roken van tabak alleen maar sterke nadelen. Doe je voordeel met deze wetenschap en stop ermee of zoek alternatieven.

Verschillende methoden om te stoppen

Om te kunnen stoppen met roken zijn er verschillende methoden voorhanden. Ook hierbij geldt dat er niet een methode is stellen die voor iedereen het beste is. Het hangt daarbij af van je huidige rookgedrag. Ben je een lichte, sociale roker dan zijn er minder sterke middelen nodig om te stoppen dan indien je een zware roker bent die meer dan een pakje sigaretten per dag rookt.

We kunnen grofweg stopmethoden verdelen in mentale methoden en lichamelijke methoden. Dit hangt samen met de soort nicotineverslaving, die zowel op de hersenen als het lichaam zijn beslag heeft. Als je stopt met roken dan krijg je last van ontwenningsverschijnselen. Lichamelijk voel je dan (lichte) pijntjes, je kunt je misselijk gaan voelen of sterk last krijgen van lusteloosheid. Veel personen die stoppen met roken melden ook trillingen en hoofdpijn. Psychisch heb je ook last van afkickverschijnselen, zoals een sterke drang naar sigaretten en algehele neerslachtigheid.

Bij een goede methode voor stoppen met roken is het belang dat je beide aspecten betrekt bij je inzet. Veel stopmethoden behandelen echter maar in van deze aspecten; een lichamelijke aanpak of een mentale aanpak. Je zal hierdoor soms deze twee moeten combineren.

Mentaal stoppen met roken

Een mentale methode voor stoppen met roken richt zich op de psychische afkickverschijnselen. Hierbij wordt door middel van het stimuleren van je motivatie en wilskracht getracht je van het roken af te helpen. Veelal stellen de samenstellers van een mentale methode dat puur door het mentale aspect je ook de lichamelijke ontwenningsperiode kunt overwinnen.

Bekende mentale methoden om te stoppen zijn de Allen Carr methode, De Opluchting, de Eric Eraly methode en de Moos Methode. Deze soorten van aanpak bestaat vaak uit een boek of ebook en een bijbehorende motiverende (dag)cursus. Gewoonlijk is een mentale aanpak goedkoper dan een lichamelijke aanpak.

Lichamelijk stoppen met roken

In tegenstelling tot de mentale aanpak richt een lichamelijke methode voor het stoppen met roken op je fysieke aspect. Men stelt dat hierdoor indirect ook het mentale deel wordt beïnvloed. Voel je je immers lichamelijk goed, dan zul je ook meer motivatie hebben om door te gaan met een leven zonder tabak en heb je ook een positiever gemoedstoestand.

Een lichamelijke methode kan rigoureus zijn, of met geleidelijke afname van nicotine gepaard gaan. Bij een direct aanpak voor snel stoppen worden gewoonlijk medische middelen gebruikt. Je kunt hierbij denken aan Champix of Zyban. Dit zijn middelen die de lichamelijke zucht naar nicotine ondervangen. Langzamere methoden met een meer geleidelijke ontwenningsperiode zorgen daarentegen dat je lichaam nog wel nicotine toegediend krijgt, zij het in minder mate. Je kunt hierbij denken aan nicotinepleisters, nicotine inhalers of nicotinekauwgom.

Wat het beste is hangt mede af van je eigen voorkeuren. Wel hebben de medicijnen een uitstekende reputatie voor wat betreft hun effectiviteit. Daarentegen zijn deze soms alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

Alternatieve methoden

Je hebt ze eigenlijk wel in elk soort vakgebied: de zogenoemde alternatieve methoden. Deze soorten van aanpak zijn niet gestoeld op wetenschap, maar op overtuiging en geneeswijzen uit de overlevering. We kunnen stellen dat dit soort alternatieve methoden vaak niet direct werken om het roken te stoppen. Wel kunnen ze uiteraard bijdragen om je relaxter en minder stressvol te maken, wat een deel van de oorzaken voor het roken weg kan nemen.

Bij alternatieve methoden kun je denken aan lasertherapie, hypnose, luxopunctuur en acupunctuur. Ben je serieus over het stoppen met je rookgedrag dan raden wij een lichamelijke of mentale methode aan, al is een alternatieve methode prima om naast een wetenschappelijke stopmethode te volgen.

De beste aanpak

Voor individu geldt dat hij of zij voor zichzelf moet bepalen wat de beste aanpak is. Wel is het zo dat er prettige en minder prettige methoden voor stoppen zijn. Je kunt er vanop aan dat je beter af bent bij een methode die je helpt snel te stoppen dan een methode waarbij dit langzaam gaat.

Wil je wel blijven roken maar toch gezonder aan gaan doen dan is er 1 methode die alle andere verslaat: elektrische sigaretten. Doordat je zelf de vulling van je e-sigaret kiest, kun je ook zelf bepalen hoeveel nicotine je inneemt. Het is wetenschappelijk bewezen dat elektrische sigaretten veel gezonder zijn dan tabakssigaretten. E-sigaretten zijn daardoor een uitstekend en prettig alternatief voor iedere roker. Elektrische sigaretten zijn in feite het ultieme voorbeeld van “slim roken”.